Ma a jeruzsálemi Templomról lesz szó. Eredetileg Salamon király építtette (méreteit és elrendezését Isten jelentette ki Dávidnak), építése hét esztendeig tartott és kb. Kr.e. 952-ben avatták fel. Majd Kr.e. 587-ben az Új-babilóniai Birodalom hadai, II. Nabukodonozor király vezetésével, a zsidókat több ütemben elhurcolták, a templomot felgyújtották és lerombolták. A második templom megépítése I. Dareiosz (Kr.e. 522-486) uralkodása alatt Kr.e. 520-tól 515-ig zajlott le, Zerubbábel helytartó vezetése mellett (Ezdrás 4.24, 6.15) Jézus életében egy kicsit másként festett, mert I. Nagy Heródes király (Kr.e. 37-4) uralkodása idején Kr.e. 20-tól 18-ig az elmúlt évszázadok során megrongálódott templomot fehér márványból gyönyörűen átépíttette, de a belső elrendezés ugyanaz maradt. Végül Kr.u. 70-ben a rómaiak lerombolták, de úgy, hogy kő kövön nem maradt. A középkorban a helyén épült fel az Al-aksza mecset, és a Sziklamecset. Ezek még ma is állnak, bár már történnek előkészületek a Templom újjáépítésére, de amíg állnak a mecsetek, ez lehetetlen. A világpolitikai helyzet pedig nem teszi lehetővé az elbontásukat.
A Templom belső elrendezéséről lesz szó, és hogy ez mit jelképez számunkra. Belülről haladunk kifelé. (1Kir 6-7) A Templom méreteiről, építészeti elrendezéséről bővebben itt.
A legbelső helyiség volt a szentek szentje, itt a frigyláda volt az egyetlen kegytárgy. A frigyládában kaptak helyet Mózes törvénytáblái a tízparancsolattal, Áron kivirágzott botja és egy edény tele mannával. A ládát az engesztelés fedele takarta, rajta két szárnyas kerub-szoborral. A szentek szentjében állt még két hatalmas kerub szobor is, ezek szárnyaikat a láda fölé terjesztették, szárnyaik átérték a terem egész szélességét. (így kijön a négy kerub, melyek Isten előtt állnak a menyben Jel 5,6)
Csak a főpap mehetett be a szentek szentjébe, évente egyszer a nagy engesztelési ünnep, a Jom-kippur (héber:a bünbocsánat napja) idején. Különleges óvintézkedésekre volt szükség: a főpap megtisztította magát, és egész előtte levő nap böjtölt, éjjel meg virrasztott. Aztán az engesztelés napján felvette gyolcs papi öltözetét, melynek alján csengettyűk voltak (hogy hallani lehessen mozgását), és egy kötelet kötöttek a derekára (ha rosszul lenne, vagy meghalna, ki tudják húzni) és bement a vérrel, hogy elvégezze az engesztelést a saját, és a népe bűneiért.
A következő terem a szentély volt, egy ajtó, és kerubokkal gazdagon szőtt kárpit választotta el a szentek szentjétől. Itt állítottak fel bal és jobb oldalon öt-öt mécsestartót, középen az arany füstölőoltárt. A szent kenyerek asztalait, ötöt-ötöt, szintén jobbról és balról helyezték el. Ezeket a papoknak naponta gondozniuk kellett. Ezután egy ajtó következett, előtér két hatalmas rézoszloppal és lépcső vezetett a templomudvarra. Az épület falán kívülről fülkék voltak (itt tárolták a felajánlásokat, ajándékokat, királyok által odaszentelt kincseket).
Az udvar közepén az égőáldozati oltár állt, ettől valamelyest jobbra egy rézből készült "tenger" (nagy víztároló tartály) , melyet 12 bika szobra tartott, volt még tíz kisebb víztartó is, melyekben az áldozati állatok darabjait és az eszközöket mosták. A templomhoz még számtalan egyéb eszköz (szenes-lapátok, füstülő-serpenyők, kelyhek, kések, üstök, asztalok,...stb.) tartozott. Az oltáron naponta legalább háromszor mutattak be különféle áldozatokat. A medence tisztálkodásra szolgált. Az udvart fal vette körül, az épületnek és az udvarnak is keletre nézett a kapuja.
Az udvar közepén az égőáldozati oltár állt, ettől valamelyest jobbra egy rézből készült "tenger" (nagy víztároló tartály) , melyet 12 bika szobra tartott, volt még tíz kisebb víztartó is, melyekben az áldozati állatok darabjait és az eszközöket mosták. A templomhoz még számtalan egyéb eszköz (szenes-lapátok, füstülő-serpenyők, kelyhek, kések, üstök, asztalok,...stb.) tartozott. Az oltáron naponta legalább háromszor mutattak be különféle áldozatokat. A medence tisztálkodásra szolgált. Az udvart fal vette körül, az épületnek és az udvarnak is keletre nézett a kapuja.
Mit jelképez mindez számunkra, Isten gyermekei számára?
A szentek szentje a lényünk legbelseje, a szellemünk. Ahogy betöltötte Isten dicsőséges jelenléte (sekinája), úgy szellemünket is betölti a Szentszellem. A láda a szívünket jelképezi, benne a törvénytáblák azt, hogy Isten a szívünkbe, annak hústábláira írta a törvényét. Áron mandulavesszeje, mely kivirágzott, sőt mandulát is érlelt Isten jelenlétében, kiválasztottságunkat, gyümölcstermő életünket ábrázolja ki. A mannával teli edény pedig Isten bőséges áldásait jelképezi. Az engesztelés fedelére hintette Jézus a saját vérét, ez azt jelenti, hogy megtisztította szívünket. A fedelet a kegyelem királyi székének is hívják: ez szívünk trónja, az Úr Jézus helye a szívünkben. Neki kell lényünkön uralkodnia.Zsid. 10
A templomot belülről kifelé kellett megtisztítani 2Krón 29,16, Mt 23,25 (ez logikus is így, hiszen nagyon nehéz valamit kívülről befelé megtisztítani, mert mindig összekoszolnánk a már tiszta külső részeket) Isten is így halad, először a szellemünkben, a szívünkben vesz lakozást.
A kárpit meghasadt, amikor az Úr Jézus így kiáltott a Golgotán: „Elvégeztetett!” Mt 27,50-51
Ez azt jelenti, hogy szabad az út az Atyához. Ezenkívül számunkra azt a jelentést is hordozza, hogy Isten jelenléte, dicsősége betölti az egész valónkat: nem csak a szívünket szellemünkben, hanem lelkünket, sőt még testünket is. 1Kor 3,16
A szentély lelkünk jelképe. A mécstartók Isten igazsága által megvilágosított értelmünket jelképezik, mely fényt áraszt, és bevilágítja lényünket. Az arany füstölőoltár a dicsőítés, az imádság szimbóluma, melynek központi szerepe van életünkben. A szent kenyerek asztalai, melyekre minden nap új kenyerek kerültek, Isten Igéjét, mindennapi eledelünket ábrázolják ki. Ez kell, hogy táplálja lényünket nap, mint nap. A részünké kell váljon, hagynunk kell, hogy lakozást vegyen bennünk. Az oszlopok neve magukért beszél: Jákin és Boáz . Jákin azt jelent, hogy „Ő az, aki megalapoz”, Boáz pedig azt jelenti, hogy „Ő az, akiben erő van”. Mindkettő utalás Izrael hatalmas Istenére.
Az udvar közepén a nagy rézzel borított égőáldozati oltár állt. Ez volt a naponta végzendő áldozatok színhelye. A bűnbánat, a bűnbocsánat, egyszersmind a másoknak való megbocsátás kiábrázolása is (Mt 5,24). A réz mosdómedence tele vízzel, pedig testünk megtisztulását, tisztaságát jelenti.
A templomban volt a szentély, abban a szentek szentje, ott pedig a láda. Ugyanígy a testünkben a lelkünk, a lelkünkben pedig a szellemünk, és abban a szívünk. A templomban valójában három oltár állt: a külső égőáldozati oltár, a belső illatáldozati oltár, és az engesztelés fedele, a kegyelem királyi trónja. Lényünkben a trónt Jézus Krisztusnak kell elfoglalnia, az illatáldozati oltárról naponta száll fel dicsőítésünk, hálánk és imádatunk, könyörgő imáinkkal együtt Isten színe elé, mint kedves illatú áldozat Jel 5,7-8; Jel 8,3-4. A nagy réz égőáldozati oltár pedig naponta történő bűnbánatunk, bocsánatnyerésünk és másoknak való megbocsátásunk színhelye.
A Templomot többször is lerombolták. Testünk is elpusztulhat, halandó test. De ahogy ígéret van egy olyan városra ami a menyből száll alá és az Úr, a mindenható Isten és a Bárány annak a temploma, nekünk is ígéretünk van egy új, mennyei testre, amely romolhatatlan, amely sosem hal meg, s amelyben szemtől szembe az Úrral leszünk, és élvezhetjük dicsőséges jelenlétét. Jel 21
Lényünk egész templomát Isten agapé szeretete kell, hogy betöltse: ez gyújtja lángra a bűnbánat és megbocsátás tüzét az oltáron; ez éleszti fel az Isten igazságára alapozott értelem tiszta lángjait, hogy fényt árasszanak a gyertyatartókról; ez szítja a parazsat a füstölőoltáron imádatunk, hálánk és dicsőítésünk alatt, hogy Istennek tetsző kellemes illat töltse be és lengje körül egész lényünket. Ez az a hatalmas, de mégis szelíd erő, amely Isten jelenlétébe vonzza az embereket.2Kor 2,15-16
Ahogy Isten templomában, úgy bennünk sincs semmi helye oda nem illő dolgoknak, bálványoknak. Engedjük meg Jézusnak, sőt meg is kérhetjük rá: tisztítson meg ezektől.
Te, aki még nem vagy az Atya gyermeke, akinek a lénye még valaki más temploma, bátran könyörögj kegyelemért, irgalomért, bűnbocsánatért. Engedd meg Jézusnak, hogy elfoglalja az Őt megillető helyet szíved trónján! Ő Érted is elvégezte azt a Jom-kippurt, ami örök időkre szól:
"Krisztus pedig, mint a jövendő javak főpapja a nagyobb és tökéletesebb sátoron át jelent meg, amely nem emberkéz alkotása, azaz nem e világból való. |
Nem is bakok és bikák vérével, hanem a tulajdon vérével ment be egyszer s mindenkorra a szentélybe, és örök váltságot szerzett. |
Mert ha bakok és bikák vére és tehén hamva a tisztátalanokra hintve megszentel, vagyis külsőleg tisztává tesz, |
akkor a Krisztus vére, aki örökkévaló Szellem által önmagát áldozta fel ártatlanul az Istennek, mennyivel inkább megtisztítja lelkiismeretünket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljunk az élő Istennek."1 |
A mennyei templomba a tulajdon vérével ment be, hogy engesztelést szerezzen Számodra az Atyánál! Saját testét mutatta be áldozatul a Golgota keresztjén, hogy bűneidet örökre eltörölje!
Saját vérével mosta le tisztátalanságodat, és szégyenedet. Inni ad az élet vizéből, az öröm borából, és egész testedet megkeni a szentség olajával. Szívedbe árasztja Szentszellemét, mely betölti egész lényedet, megvilágosítja elméd, felszítja imáid parazsát, feléleszti bűnbánatod és megbocsátásod tüzét. Eledelül adja Igéjét, mely az élet beszéde, nap mint nap. Egyetlen dolgod van csak: kinyitod a templomod ajtaját, ezen az ajtón csak belülről van kilincs, ez a kilincs pedig a hit.
Ne tétovázz, Isten tudja csak, hogy lesz-e még számodra is holnap. Még ma dönts: kell-e a kegyelem, kell-e az örök élet, kell-e Jézus Krisztus?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése